بتواند در شرایط کنونی راهگشا باشد

1 حل شود، عربستان با توجه به تجربۀ ناموفق خود در مخالفتش با برجام، این موضوع را از عوامل اساسی رویکرد تقابلی خود با ایران، دستکم به صورت موقت کنار خواهد گذاشت. این مهم به این خاطر است که واشنگتن برای این که خاطرش از امنیت همپیمانان خود مانند مانند عربستان در خاورمیانه آسوده شود، به دنبال آن است که ریاض را به سوی به کاهش تنش و احیای روابط با ایران سوق دهد تا علاوه بر تامین و تضمین امنیت متحد خود، با فراغ بال بیشتری تقابل با چین را دنبال کند.

این امر نشان میدهد که ریاض، خودش هم خیلی مایل نیست بیش از این در باتلاق جنگ هفت سالۀ تقریباً بینتیجه با یمن فرو برود. تاکنون ایران در مورد سوخت غنی شده 60 درصدی خود سرسختی نشان داده بود. در چنین شرایطی دولتها برای برقراری رابطه با سایر کشورها انعطاف بیشتری نشان میدهند و کمتر در پی دستیابی به سیاستهای حدّاکثری مورد نظرشان در روابط خارجی خود هستند.

2- جنگ یمن: با توجه به تحولات هفتههای اخیر، به نظر میرسد یکی از طولانیترین جنگهای خاورمیانه، به پایان خود نزدیک شده یا میشود. به گزارش امور بین الملل خبرگزاری جمهور، تنها پس از گذشت چند هفته از خودزنی نظامیان اسرائیل و کشته شدن دو تن از آنها در دره اردن، منابع عبری بار دیگر از خودزنی نیروهای اسرائیل در جنوب سرزمینهای اشغالی خبر دادند.

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه تنشهای غرب و مسکو بر سر اوکراین، «کریس کونز» سناتور آمریکایی در مصاحبهای گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند و نظامیان آمریکایی برای دفاع از این کشور فرستاده شوند، این اقدام به سادگی به معنای قربانی کردن آنهاست. بنابراین و برخلاف بعضی از تحلیلها و ارزیابیها از عوامل تعیینکننده سیاست خارجی جمهوری اسلامی که آن را در ایدئولوژی یا موقعیت ژئوپلیتیک ایران محدود و محصور میکنند، باید اذعان داشت که عوامل فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی نیز نقش بسیار مهم ایفا مینمایند.

آیتالله سیدعلی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در ایام منتهی به انتخابات اخیر این کشور و همچنین در واکنش به انتقاد محمدجواد ظریف از دخالت نظامیان یا «میدان» در روند دیپلماسی تاکید کرد دولت و وزارت امور خارجه نقشی اساسی در سیاست خارجی و مسائل مربوط به آن مانند برجام، تحولات منطقه و غیره ندارند و تصمیمگیری در این حوزه توسط نهادهای بالادستی صورت میگیرد.

قیام یا انقلاب بوداپست شورش خودجوش مردمی علیه رهبران وابسته به شوروی در مجارستان بود که از ۲۳ اکتبر سال ۱۹۵۶ آغاز شد و تا ۱۰ نوامبر همان سال ادامه پیدا کرد. از آنجایی که هرگونه تلاش برای احیای امپراتوری عثمانی، تهدیدی برای ایران نیز خواهد بود، در مجموع، این عامل به عنوان خطر مشترکی برای عربستان، مصر، عراق و ایران، میتواند عاملی برای همکاریهای مشترک میان آنها باشد.

درگیریهای متعدد بر سر قانون مالیات و نبود نماینده از میان مردم ، پیرو جنگ انقلاب آمریکا (سال ۱۷۷۵-۱۷۸۳)، منجر به تشکیل نخستین کشور مستقل از یک امپراتوری خصوصاً بزرگترین امپراتوری جهان ، آغاز انقلاب آمریکا (سال ۱۷۷۵) و نهایتاً اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا گردید.

که منجر به قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض شد، هیچ زمانی مانند امروز نبوده که دو کشور در شرایطی قرار داشته باشند که موضوعات مشترک میان آنها بیش از موضوعات اختلافآمیز باشد. همین سیاست جدید ایالات متحده در مورد خاورمیانه است که باعث شده بر خلاف اینکه تا پیش از این، آمریکاییها -که مخالف جدّی کاهش تنش بین تهران و ریاض بودند- اکنون برای احیای روابط میان ایران و عربستان به طرف سعودی چراغ سبز نشان دهند.

چه آنکه با توجه به کاهش قیمت نفت در مقایسه با سالهای آغازین جنگ یمن، منابع مالی عربستان نیز برای ادامۀ این جنگ فرسایشی شرایط خوبی را برای مقامات ریاض مهیا نخواهد کرد. این واحد اولین بخش از دو هزار نیروی کمکی است که براساس تصمیم وزارت دفاع و با تایید رئیس جمهوری آمریکا برای حمایت از اعضای ناتو به اروپا اعزام می شوند.

معنا و مفهوم این اهمیت آن است که بخش قابل توجهی از حوزه منافع و امنیت ملی آمریکا مربوط به خاورمیانه می باشد.در این ارتباط، با پیروزی اوباما در نوامبر 2008 رویکرد جدیدی از سوی آمریکا در قبال خاورمیانه تعریف شد. ، جملگی باعث شده کشورهای خاورمیانه به شکل جدّی با بحرانهای اقتصادی دست و پنجه نرم کنند و دیگر نتوانند با خزانههای پُرپول گذشته پیگیر سیاستهای حدّاکثری خود باشند.

بن سلمان حتی به موافقت سعودیها با ورود کشتیهای حامل فرآوردههای نفتی به بندر الحدیدۀ یمن و بازگشایی فرودگاه بینالمللی صنعاء نیز اشاره داشته است. اتفاقی که با توجه به تغیر رویکرد سیاست خارجی آمریکا در مورد خاورمیانه و همچنین نیاز تهران به حل مسالۀ تحریمها، احتمال توافق هستهای را به بالاترین میزان در ماههای اخیر رسانده است. بر این اساس میتوان گفت هم ریاض و هم تهران در این یک دهۀ اخیر به دلایل مختلف به این باور رسیدهاند که دستیابی به «نفوذ منطقهای مطلق» برای هیچ یک از طرفین امکانپذیر نیست و هر دو طرف باید به «نفوذ منطقهای نسبی» بسنده کنند و هر یک، سهم دیگری را به رسمیت بشناسند.

بدینسان هرگونه موضع مثبت و منفیِ کشورهای منطقه در مورد موضوع هستهای ایران تابعی از موضع واشنگتن است. به نظر میرسد استراتژی ایالات متحده برای تقابل با چین سبب شده که بیشترین تمرکز سیاست خارجی واشنگتن صَرف تقابل با چین شود.

نیویورک تایمز چند روز پیش از پایان مأموریت میز مستقل ایران در سازمان سیا خبر داد که بسیاری از ناظران، این تصمیم را در چارچوب تمرکز گستردۀ واشنگتن برای مقابله با پکن تبیین کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، شامگاه روز هشتم مهر ماه سالجاری، جزئیات دیدار «محمد بن سلمان» -ولیعهد سعودی- با «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی کاخ سفید- را منتشر کرد که در آن، طرف سعودی برای پایان دادن به بحران یمن بر اساس طرحی که شامل آتشبسِ فراگیرِ تحت نظارت سازمان ملل متحد باشد، تأکید کرده است.

البته که چنین چیزی در شکل حداکثری و ایدئال شاید میسر نباشد، اما در شکل حداقلی خود نیز میتواند تنشها میان دو کشور را به میزان قابل توجهی کاهش و تعاملات میان آنها را افزایش دهد. در سال 1384، واردات به كشورمان با حدود 11 درصد افزایش به 39247 میلیون دلار می رسد.

نگاه اوباما به نظم جهانی پساآمریکایی این است که آمریکا در افول نسبی به سرمی­برد و برای حل مشکلات اساسی باید در هماهنگی با بازیگران بین­الملی عمل کند. به طوری که بسیاری از ناظران، اختلافات ریاض و آنکارا در سالهای اخیر را بیسابقه میدانند. 4- جدی و علنی شدن رویکرد نوعثمانیگری در ترکیه: در نظم کنونی جهان امروز، اگر بخواهیم یک عامل را به عنوان «خط قرمز قطعی» تمامی کشورها بدانیم، بدون شک «تمامیت ارضی» است.

همزمان روزنامه آفتاب یزد در تحلیلی قابل تأمل نوشت عارف «استراتژی سکوت و قناعت» را برگزیده است. قاضی گلدستون که بعدها از سوی سازمان ملل مامور شد که این جنایات را بررسی کند ثابت نمود که اسراییل مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در این جنگ شده است. سید ابراهیم رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.